A visszajelzés értéke – az értékelés ereje

Mottó: „Hiába mondom nekik,
semmi nem változik.
Ha meg rájuk szólok,
vérig sértődnek…”

Tanuljon meg egy új nyelvet!

Mi az alap probléma?

Sokszor halljuk vezetőktől, hogy a kritikát muszáj becsomagolni, mert félő, hogy a kolléga megsértődik és elmegy, a feladatokat pedig el kell végezni. A másik véglet, amikor a főnök gyakran „odacsap”, ezért a fél életét kiválasztással és betanítással tölti.

Ezekkel a dilemmákkal szembesülnek sokan üzleti együttműködésekben is, hiszen a partnerkapcsolatot fenn kell tartani, de vissza vissza is kell(ene) jelezni, ha gond van.

Mi a megoldás?

Szerencsére van harmadik (nem köztes!) út.

A jó visszajelzés egy nyelv, amit meg kell tanulni. Elsajátítása energiát és sok gyakorlást igényel, de azt gondoljuk érdemes ebbe fektetni.

A jó visszajelzés az egyik legfontosabb vezetői eszköz. Nélküle szinte lehetetlen a kollégákat a célok felé irányítani, és a beosztottak is igénylik, hiszen növeli biztonságukat. Ha nem csak a főnök ad-hoc és érzelmekkel gazdagított „visszacsatolásainak” vannak kitéve, teljesítményük és motivációjuk növekedni fog.

A program célja, hogy a vezetők szerepvállalása és vezetői gyakorlata minél egységesebb legyen, különös tekintettel a vezetői visszajelzések gyakorlatára és módszertanára. A tréning kettős célt tűz ki maga elé:

  • a vezetői felelősség tudatosítása, ezen belül is a vezetői visszajelzések értékének és motivációs erejének tudatosítása a résztvevők önismereti munkáján keresztül (mindkét nap önismereti munkával indul, mely egyben ráhangol, előkészít a délutáni gyakorlatokra);
  • a vezetői szerep tisztázása, a vezetői feladatok közül az azonnali visszajelzés és az értékelő-motiváló megbeszélés gyakorlatának elmélyítése. Ehhez kíván a tréning módszertani segítséget és gyakorlati útmutatót adni a helyzetgyakorlatok által (mindkét nap délutánja gyakorlások sorozata: készségfejlesztő gyakorlatok, mini helyzetgyakorlatok és átfogó, nagy helyzetgyakorlatok váltják egymást). 

A tréning felépítése

Hiteles vezetés, hiteles visszajelzés

Az első nap a vezetői felelősségről és hitelességről szól. A vezetői felelősség abban áll, hogy hiteles fejlesztő és/vagy elismerő visszajelzéseket adunk munkatársainknak, így fejlesztjük-motiváljuk őket és ezen keresztül hatunk a vállalat összteljesítményére. A vezető a csapatán keresztül ér el teljesítménycélokat. Az első nap ezért lehetőséget ad a vezetőknek, hogy

  • végiggondolják saját vezetői mintáikat és ebben a tükörben meglássák, hogy ők milyen vezetők, mennyire tudatosak szerepvállalásukban és milyen értéket kívánnak közvetíteni (ld. vezetői önismeret, személyes vezetői hatóerő)
  • tudatosítsák vezetői feladataikat, mit tesznek, mit nem tesznek a mindennapos vezetői munka során (ld. tegnap kolléga, ma vezető)
  • elmélyítsék gyakorlatukat és visszajelzést kapjanak társaiktól az ún. asszertív, rövid és azonnali visszajelzés terén. Ez a blokk számos különféle gyakorlattal (szimulációs gyakorlat, rövid készségfejlesztő gyakorlatok, helyzetgyakorlat) támogatja ezt a célt. (ld. azonnali, célirányos, ún. asszertív visszajelzés)
  • A nap egy összefoglaló helyzetgyakorlattal zárul, mely elmélyíti és keretbe foglalja az aznap hallottakat (ld. záró helyzetgyakorlat) 

Értékelő-motiváló megbeszélések

A második nap tovább dolgozunk a vezetői önismeret elmélyítésén, ezen keresztül a vezetői tudatosság és hatóerő növelésén. Majd lehetőséget biztosítunk az értékelő-motiváló megbeszélések 3 fajtájának gyakorlásához – saját élményű helyzetekben.

A második nap az alábbi modulokból áll:

  • Vezetői kommunikációs stílusok hatásai a csapatra, teljesítményre és az egész szervezetre: az önismereti és szervezetismereti munka során a vezetők egy rövid kérdőív segítségével képet kaphatnak saját vezetői stílusukról és annak hatásáról csapatuk légkörére és teljesítményére. A vezetők stílusa a szervezet egészére jellemző vezetési módot rajzol ki, mely megmutatkozik a szervezetre jellemző kommunikációban, légkörben és teljesítményben.
  • Az értékelő-motiváló megbeszélések fajtái: a felkészítő coaching, a fejlesztő coaching és a teljesítményproblémák kezelése egy-egy vezetői értékelő megbeszélés során. A modul struktúrát és módszertant ad a beszélgetések vezetéséhez.

A helyzetgyakorlatok szereplői részletes visszajelzést kapnak (előre megadott szempontok alapján) társaiktól és a trénerektől.

A tréning időtartama 1 + 2*fél nap. A résztvevők a valósághoz közeli, izgalmas szituációkon keresztül építik be az elméletet, így a tanulási folyamat végére már készségszinten tudják alkalmazni a megtanultakat.