Személyközpontú akciótanulás (szupervízió)

A szupervízió módszertana már évtizedek óta létezik és működik. Eredetileg segítő foglalkozású szakemberek (pszichológusok, családsegítők, pedagógusok) szakmai és pszichés támogatására hozták létre, de mára elterjedté vált az üzleti életben minden területén, ahol nehéz emberi interakció történik. És nehéz emberi interakcióért nem kell messzire menni, sajnos már a legtöbb az.

A szupervízió más, mint a megszokott módszerek. A legtöbb, vállalati fejlesztési eszköz inkább szellemi, intellektuális munka, a szupervízió ezt a munkát kiterjeszti az érzelmek, hiedelmek, elvárások szintjére is. Ezért nagyobb területen mozgatja meg a személyiséget, komplexebb.

Alapvetően megváltoztatja a hozzáállást a munkához, ügyfelekhez, munkatársakhoz, a hierarchiához.

Éppen ezért, mivel ennyire mélyre nyúl, idő és elhatározás kell hozzá, kezdetben sok energiát igényel.

Mi történik egy szupervíziós ülésen?

A szupervízió kiinduló pontja mindig egy konkrét munkahelyi esemény, mely a szupervizált számára nehézséget okoz. Ez alapján indul el egy tanulási folyamat, melynek első lépése annak megállapítása, hogy mi történt ott a szupervizálttal, miért úgy reagált.

Ez alapján következtetést tud levonni saját működésére, jobban megérti magát és a hasonló nehéz helyzetek kezelésére túlélési stratégiát dolgoz ki.

A frissen szerzett tudását alkalmazni tudja a következő nehéz helyzetében, melyet már vélhetően tudatosabban és eredményesebben old meg, melynek tapasztalatai lehetnek a következő szupervízió témái, így egy pozitív spirál indul meg.   Egyik ügyfelünk ezt így fogalmazta meg:

„Örökre hálás leszek Neked, hogy bemutattál a szupervizoromnak. Ha 1,5 évvel ezelőtt töltöm ki a stresszkérdőívet, sokkal magasabb jött volna ki (most 21 pont – normál szint). Abban segített, hogy kívülről lássam a problémát, így nem vonódom be a nehéz helyzetekben, tiszta fejjel tudom elemezni a problémahelyzeteket.” 

Általában egy ülés másfél óra és körülbelül kéthetente tartjuk, összesen hat-hét alkalommal.A szupervízió létezik egyéni vagy csoportos formában is. Az egyéni forma nagyon intenzív, csak a szupervizor és a szupervizált vesz részt rajta. A csoportos formában a mi szervezésünkben egy munkahelyi csapattal foglalkozunk. Itt kifejezetten hangsúlyt kaphatnak a belső konfliktusok, nézeteltérések, melyet a szupervizor szinergiává fordíthat, a csapat teljesítménye megsokszorozódhat.

És ez az egyik legfontosabb lépés a tanuló szervezetté válás útján.

Keressen minket, beszéljünk, gondolkozzunk együtt!

Kapcsolat